ANALYSE OG STRATEGI
Hvor står du og hvordan kommer du dit du ønsker? Hvem er nøkkelinteressentene og hva styrer dem? Hvilke premisser og spilleregler gjelder? Hvilken posisjon skal du ta og hvilke budskap bør formidles? Hvilken kanal egner seg best og har størst gjennomslagskraft?
Vellykket kommunikasjon begynner gjerne med en åpen og forutsetningsløs tilnærming, en klar problem- og oppgavedefinisjon og ikke minst riktig beslutningsgrunnlag.
Tilgang til relevante fakta er avgjørende for kartlegging av og innsikt i de forhold som er kritiske for å lykkes. Ved hjelp av enkle men velprøvde analysemetoder kartlegger vi nåsituasjon og de forhold som er kritiske for måloppnåelse. I mange tilfeller er de kritiske fakta lett tilgjengelige, mens andre ganger er det avgjørende å finne dem.
JPR har dialog med en rekke eksperter innen ulike typer undersøkelser, metode og statistikk, og velger til en hver tid de riktige samarbeidspartnerne og støttespillerne for det aktuelle prosjekt.
Mange forhold innvirker i så fall på valget av metoder, som blant annet kan være:
- Situasjonsanalyser
- Kvalitative og kvantitative undersøkelser om omdømme, marked, konkurrenter osv
- Medieanalyser
- Ekspertintervjuer
- Work-shops
Strategi handler rett og slett om et langsiktig og målstyrt veivalg. Med en god analyse, som besvarer de kritiske spørsmålene, er ofte strategivalget ganske enkelt.