God kommunikasjon er strategisk og taktisk forankret. JPR kan ta en aktiv rolle i forarbeid, analyse og utvikling av kommunikasjonsstrategien. Vi kan også foreslå og iverksette operative tiltak med utgangspunkt i eksisterende strategi. Det viktigste er at fundamentet er bunnsolid, at vi deler en klar virkelighetsforståelse med kunden og at alle involverte jobber langs samme strategiske og taktiske linjer.
De fleste kundeforhold innledes med en kort strategiprosess, der vi kartlegger mål, utfordringer eller problemer som søkes løst eller briefes på eksisterende kommunikasjonsstrategi. Som del av dette avdekkes eventuelle behov for analyser, justeringer eller utvikling av nytt strategisk fundament. Hvis noe mangler eller er uklart, kan vi ta ansvar for å tette hullene, enten det dreier seg om informasjonsinnhenting og analyse eller redefinering av mål og planer.
Vi bruker klassiske modeller og metodeverktøy for situasjonsanalyse, strategivalg og planlegging. En kritisk del av strategiprosessen er å definere realistiske delmål for veien videre og velge de riktige og mest effektive kommunikasjonsaktiviteter og tiltak i forhold til disse. Likeledes å definere enkle og klare ansvarsforhold, rutiner og retningslinjer for kommunikasjonen, og å implementere dette i kundens organisasjon.
Så snart det strategiske fundamentet er på plass, er vi klare til å ta en aktiv rolle i planlegging og gjennomføring av de løpende, operative kommunikasjonsaktivitetene. Kort sagt å sette det hele i system, og sørge for at ting blir gjort.
JPR foreslår hensiktsmessige virkemidler og aktiviteter utfra definert målsetning og strategi, hvilket krever en kombinasjon av erfaring, kreativitet og analytisk tilnærming. Vi fungerer også som pådriver, prosjektleder og kvalitetssikrer i det daglige, operative arbeidet, der vi regelmessig evaluerer, justerer og sikrer at prosessen er på vei i riktig strategisk retning.